Dart regler
501
Dartspillet 501 er et av de mest utbredte og populære dartspillene. Det er samtidig også det spillet du kan følge med på TV fra de store dartturneringene i verden.
I turneringene konkurrerer 2 spillere mot hverandre, men man kan også være flere dartspillere som spiller samtidig i 501.
Reglene er ganske enkle. Her får du en introduksjon til dartreglene i 501.
Spill fra 501 til 0
I all sin enkelhet går det ut på å starte med 501 poeng og komme ned til 0. Vinneren er den som først når akkurat 0.
Hver dartspiller har 3 piler per tur, og spillerne skifter på å kaste sine tre piler (én etter én).
501 regnskap
For hver pil trekkes spillerens poengsum fra totalen. Hvis du starter med 71 poeng, har du 430 poeng igjen neste gang du kaster.
De neste 3 pilene tar deg enda nærmere 0, og så videre, til du treffer akkurat 0.
Avslutt med double eller bulls eye
Når du nærmer deg 0, er det på tide å lukke spillet. Du må treffe akkurat 0, og avslutte ved å treffe en double eller den røde bulls eye.
Har du 50 poeng igjen, kan du skyte bulls eye for å avslutte med 0. Har du 40 poeng igjen, kan du treffe double 20 for å lukke.
Skytter du for mange poeng, det vil si at du scorer mer enn du trenger, nullstilles turen din og du må begynne på samme poengsum neste gang du får tur. Har du for eksempel 58 poeng igjen og skyter 60, starter du på 58 igjen ved neste tur.
Sett og runder
Dere kan la en enkelt duell avgjøre dartdysten, eller spille med runder og sett.
Det kan variere litt hvor mange sett og runder som spilles i dartturneringer. Ofte spilles det først til 3 eller 4 sett, der det i hvert sett gjelder å vinne 3 runder først. Andre ganger spilles det et spesifisert antall runder.
Dere kan lage deres egne regler her, slik at det passer til tid og lignende.
Variasjoner til dart 501
Man kan avtale egne variasjoner av spillet om man ønsker det. Nybegynnere vil ofte ha lettere for å avslutte med enkelttall enn med en double eller bullseye.
Dette gjør det mye lettere å avslutte et 501-spill.
Ønskes en høyere vanskelighetsgrad, kan man avtale at man skal starte med en double. Dette kan være en utfordring selv for erfarne spillere.
301
Dartspillet 301 er en variant av det velkjente og populære dartspillet 501. Hovedforskjellen mellom de to spillene er at du starter med 301 poeng i stedet for 501, som gjør at du har 200 poeng mindre å spille med. Denne forskjellen gjør at spillet går raskere, og du kan komme til 0 på kortere tid.
Som i 501 må spillerne redusere poengene sine ved å treffe ulike områder på dartskiven, og spilleren som først når nøyaktig 0, vinner. Hver spiller får 3 piler per tur, og de kaster én etter én.
I 301 kan spillet føles mer intenst, ettersom det er færre poeng å spille med, og spillerne har færre sjanser til å gjøre feil. Det kan også være mer spennende for nybegynnere eller de som ønsker en raskere og mer dynamisk runde dart, i stedet for den litt lengre prosessen som 501 kan innebære.
I tillegg er avslutningen i 301 også viktig, hvor du må avslutte med en double (for eksempel double 20 eller double 10) for å få poengsummen din ned til 0. Dette er den samme regelen som i 501, og gir spillet en ekstra utfordring.
Alt i alt gir 301 en raskere og mer actionfylt variant av det klassiske 501-spillet, som kan være perfekt for spillere som ønsker en kortere, mer intensiv runde, eller for de som bare ønsker å variere spillet litt.
Half-it
Half-it er en morsom og spennende dartvariant, som setter et ekstra element av strategi og spenning til spillet. I dette spillet skal du treffe spesifikke felter på dartskiven i en bestemt rekkefølge, og det er ikke bare å score poeng, men også å unngå å miste poeng.
Slik spiller du Half-it:
Haft-it spilles over 10 runder, og i hver runde må spillerne treffe spesifikke mål på dartskiven. Hver runde kan enten gi deg mange poeng eller halvere poengene dine, noe som legger til et ekstra lag av spenning. Dette kan føre til at det er usikkert hvem som vinner helt til slutten av spillet.
Runderne og deres mål:
- Runde 1: Treffe 15
- Runde 2: Treffe 16
- Runde 3: Treffe en vilkårlig double (kan være hvilken som helst dobbel verdi)
- Runde 4: Treffe 17
- Runde 5: Treffe en vilkårlig triple (kan være hvilken som helst trippel verdi)
- Runde 6: Treffe 18
- Runde 7: Score nøyaktig 41 poeng med alle 3 piler (kan være en kombinasjon av ulike verdier)
- Runde 8: Treffe 19
- Runde 9: Treffe 20
- Runde 10: Treffe Bull’s Eye (Grønn 25 eller Rød 50)
Spilleregler:
- Hver spiller får 3 piler per runde for å prøve å treffe det spesifikke målet for den aktuelle runden.
- Poengene for hver runde beregnes basert på hvilke felter spilleren treffer med sine piler. Hvis du for eksempel i første runde treffer 15, 4 og 20, får du 15 poeng (fordi du kun fikk treff på 15).
- Hvis du treffer 15, 7 og en T15 (triple 15) i første runde, får du 60 poeng, fordi trippel 15 gir 45 poeng sammen med de andre pilene.
Poengsystem:
Poengene legges sammen etter hver runde, og spilleren som samler flest poeng, vinner. Men her er et viktig poeng: Hvis en spiller ikke treffer det spesifikke målet i en runde, halveres poengene deres for den runden. For eksempel, hvis du i runde 5 skal treffe en trippel, men ikke treffer en trippel, halveres poengene dine for den runden.
Ekstra regler:
- Du kan bli enige om at hvis en spiller mister tre runder på rad, er de ute av spillet, noe som gir en ekstra spenningsfaktor.
- Målet er å få den høyeste totalpoengsummen etter 10 runder for å vinne spillet.
Oppsummering:
Half-it er en fantastisk og underholdende variant som gir både utfordringer og muligheter for spennende vendinger underveis. Kombinasjonen av målrettede felt, poengsummen som kan halveres, og krav om å score på spesifikke områder gjør spillet både morsomt og utfordrende. Enten du spiller på en uformell kveld med venner eller i en mer konkurransedyktig setting, vil Skovhugger garantert holde spillerne på kanten av setet.
Cricket
Cricket er et spennende og taktisk dartspill som kombinerer både ferdigheter og strategisk tenking. Spillet kan spilles mellom 2 personer, eller også i lag, og målet er å score flest poeng ved å lukke bestemte tallfelter på dartskiven.
Slik spiller du Cricket Dart:
Målet i Cricket er å score det høyeste antallet poeng. Dette gjøres ved å treffe bestemte felter på dartskiven (20, 19, 18, 17, 16, 15, og bull), og deretter bruke disse feltene til å score poeng.
Hvilke felter kan du treffe i Cricket?
- 20, 19, 18, 17, 16, 15, og bullseye (både grønne og røde bull).
- Hver spiller får 3 piler per tur.
Hvordan lukker du et tall?
For å "lukke" et tall, må du treffe et bestemt nummer tre ganger. Det kan gjøres på tre måter:
- Ramme singel-feltet tre ganger,
- Ramme en double og en singel, eller
- Ramme en triple.
Når et tall er lukket, eier spilleren som lukket det tallet. Denne spilleren kan nå begynne å score poeng ved å treffe det tallet på nytt, frem til motstanderen lukker det samme tallet.
Poengsystem:
- Når et tall er lukket, kan spilleren score poeng ved å treffe det tallet.
- Eksempel: Hvis du har lukket 20, og du treffer en singel 20, får du 20 poeng. En double 20 gir 40 poeng, mens en triple 20 gir 60 poeng.
- Bullseye gir 25 poeng for det grønne feltet (singel), og 50 poeng for det røde (double).
Poeng på samme pil: Du kan også score poeng på samme pil som lukker et tall. Eksempel: Hvis du treffer en singel 20 på første pil og deretter en triple 20 på andre pil, har du både lukket 20 og scoret poeng for T20.
Spillet fortsetter:
- Tallene kan lukkes i vilkårlig rekkefølge.
- Når motstanderen lukker tallet, kan ikke du score poeng på det tallet lenger.
- Målet er å score flest poeng før du har lukket alle de nødvendige feltene.
Hvordan avgjøres vinneren?
- Vinneren er den spilleren som har det høyeste antallet poeng når alle tallene er lukket.
- Hvis begge spillerne lukker alle feltene på samme tid, vinner den spilleren som først lukket alle feltene, selv om de er bak på poeng.
- Hvis en spiller lukker alle feltene først, men er bak på poeng, kan denne spilleren fortsatt score poeng etter at de har lukket alle feltene, helt til motstanderen lukker alle tallene.
Hvordan holder du styr på poengene?
Å holde styr på lukkede og åpne tall kan være litt utfordrende, så det er en god idé å skrive ned resultatene underveis. Den enkleste måten å gjøre dette på er å bruke en tavle (hvis dartbordet har en kridttavle) eller et ark med papir.
- Skriv ned tallene (20, 19, 18, 17, 16, 15 og bull) på papiret.
- Lag to kolonner: en for poeng og en for lukking.
- Noter et / (skråstrek) for første treff på et tall, en X for andre treff, og en ring rundt X når tallet er lukket.
- Når du har tre treff (for eksempel en singel, dobbel og trippel), er tallet lukket.
Med de enkle reglene og den taktiske biten av å lukke felter og score på dem, gir Cricket dart en morsom og utfordrende opplevelse. Det er en fin måte å utfordre både dine ferdigheter og din strategiske tenking på.
Taktikk i Cricket Dart
I motsetning til mange andre dartspill, er den taktiske delen av Cricket dart avgjørende for utfallet. Spillet handler ikke bare om å score poeng, men også om å påvirke motstanderen. Du kan både sette deg selv opp for å score, og samtidig hindre motstanderen ved å lukke de feltene de er i ferd med å treffe.
Siden du kan skyte etter tallene i vilkårlig rekkefølge, blir det mange spennende dueller på dartskiven. En velplassert double eller triple kan være ekstremt viktig, og gir spillet et ekstra taktisk lag.
Hvordan tenke offensivt og defensivt:
- Hvis du er bakpå poeng, kan det være lurt å begynne å fokusere på høye tall som gir deg muligheten til å score flere poeng, som for eksempel 20, 19, eller bullseye.
- Hvis du er foran på poeng, bør du vurdere å lukke tallene raskt for å hindre at motstanderen kan score på disse feltene. Dette er en defensiv strategi.
- Omvendt kan du score høyt på et felt som du vet at motstanderen har problemer med å lukke. Dette kan skape et press på motstanderen og gi deg fordelen.
Hva som er best, avhenger av situasjonen i spillet, og du må gjøre vurderingene ut fra hvordan spillet utvikler seg.
Variasjoner av regler i Cricket Dart
Som med mange dartspill, finnes det flere interessante varianter du kan bruke for å gjøre spillet mer utfordrende eller spennende. Her er noen populære alternativer:
1. Spill ned i numerisk rekkefølge
- I denne varianten må spillerne lukke feltene i en fast numerisk rekkefølge. Begynner med 20, deretter 19, 18, 17, 16, 15, og til slutt bullseye.
- Dette kan gi spillet et mer strukturert preg, og gjør at spillerne må ha en plan for hvilken rekkefølge de skal følge.
2. Alternative felter
- I stedet for de vanlige 7 feltene (20, 19, 18, 17, 16, 15, bull), kan spillerne bli enige om å bruke 7 andre felter.
- Hvordan velge disse feltene? Du kan trekke dem tilfeldig, eller kanskje skyte pile for å bestemme hvilke 7 tall som skal brukes. Dette tilfører en spennende tilfeldig faktor til spillet.
3. Kald skudd
- En annen variant er at spillerne må kalle skuddene på forhånd. For eksempel kan en spiller si "19", og deretter er det kun skudd som treffer 19 som gir poeng.
- Dette gir en ekstra utfordring, ettersom spillerne ikke kan være fleksible med hvilken sektor de treffer – de må forutsi hvor de vil treffe på forhånd.
4. Utelat poeng
- I denne varianten spillerne fokuserer kun på å lukke tallene uten å telle poeng.
- Målet er rett og slett å få alle tallene lukket før motstanderen gjør det. Dette fjerner poengscoringen og legger mer fokus på å kontrollere hvilke felter som er lukket og når.
5. Cut Throat Cricket
- Denne varianten er perfekt for 3 eller flere spillere som ikke spiller på lag. Her får ikke du poeng når du treffer et felt du allerede har lukket. I stedet får dine motstandere poeng hver gang du treffer et lukket felt.
- Målet her er å lukke tallene først, samtidig som du unngår å gi poeng til motstanderne. Vinneren er den spilleren som først lukker alle feltene og har færrest poeng.
Jorden rundt
Jorden Rundt Dart – En morsom og utfordrende dartvariant!
Jorden rundt er et fantastisk dartspill for både nybegynnere og erfarne spillere. Det gir mye moro og samtidig god øvelse i å treffe bestemte tall på dartskiven. Her er hvordan du spiller:
Hvordan spille Jorden rundt i dart:
-
Målet med spillet: Du skal treffe hver sektor på dartskiven i numerisk rekkefølge. Du starter med å treffe 1 på dartskiven, deretter 2, 3, 4, 5, og så videre helt til du kommer til 20. Etter at du har truffet 20, skal du ramme bullseye – den røde bullseye for å vinne.
-
Antall kast: Hver spiller har 3 piler per tur.
-
Spesielle regler:
- Hvis du treffer en double på et tall (for eksempel D2 når du skyter på 2), kan du hoppe over neste tall og gå direkte til det neste etter det.
- Hvis du treffer en treble på et tall (for eksempel T3 når du skyter på 3), kan du hoppe over de neste to feltene.
-
Bullseye: Du skal ende på den røde bullseye for å vinne. Hvis dette blir for vanskelig, kan du også bli enige om at den grønne bullseye også kan brukes som et alternativ.
Skru opp vanskelighetsgraden i Jorden rundt
Når du føler at du mestrer Jorden rundt, kan du gjøre spillet mer utfordrende ved å justere reglene:
-
Bare doubler: I stedet for å skyte på et vilkårlig område i hvert nummer, kan du prøve å spille Jorden rundt hvor du kun treffer doubler. Dette gjør det mer utfordrende ettersom du må ramme spesifikke felter.
-
Bare trebler: En annen variant kan være at du kun treffer trebler i hver sektor. Dette gir en ekstra utfordring og setter på prøve ferdighetene dine.
Spill Jorden rundt alene
Jorden rundt er også flott som en treningsøvelse. Hvis du ønsker å forbedre ferdighetene dine, kan du prøve å spille alene. Noter antall piler du bruker for å komme rundt hele dartskiven. Mål at du skal bruke færre piler neste gang.
Du kan sette deg selv mål, for eksempel: "Jeg skal komme rundt på 15 piler eller færre." Og hver gang du spiller, prøv å slå din egen rekord. Dette er en utmerket måte å forbedre nøyaktigheten og hurtigheten din på.
Killer
Killer Dart – Et sjovt og spændende dartspil
Killer dart er et populært og dynamisk dartspil, der kombinerer strategi, præcision og lidt held. Det er perfekt til grupper og kan nemt tilpasses, så det er sjovt for både erfarne og nybegyndere.
Hvordan spiller man Killer Dart?
-
Tildel numre:
- Før spillet starter, skal hver spiller tildeles et unikt nummer på dartskiven. Dette kan gøres på flere måder, fx ved lodtrækning eller ved at skyde en pil for at bestemme nummeret.
- Det er en god idé at gøre det ekstra sjovt ved at lave en lodtrækning med papirlapper eller skyde med den "dårlige hånd" for at gøre tildelingen mere udfordrende.
-
Liv:
-
For at spille Killer dart, skal hver spiller have et bestemt antal liv. Typisk starter alle med 2-3 liv, men er I trænede spillere, kan I vælge flere.
- Hver spiller skiftes til at kaste 3 pile per tur.
-
-
Bli Killer:
- Spillet starter med, at alle spillere er "normale". For at blive Killer, skal du ramme din egen double tre gange. Når du har ramt din egen double tre gange, får du status som "Killer", og du kan nu begynde at eliminere de andre spillere.
-
Eliminering af andre spillere:
- Når du har status som Killer, kan du begynde at eliminere andre spillere ved at ramme deres double. Hver gang du rammer en modstanders double, mister de ét liv.
- Hvis en spiller mister alle sine liv, er de ude af spillet.
-
Selv-eliminering:
- Hvis du som Killer rammer din egen double for fjerde gang (eller flere gange), mister du selv et liv. Vær forsigtig med at skyde på din egen double!
-
Vinder:
- Spillet fortsætter, indtil kun én spiller er tilbage med liv. Denne spiller er Killer Dart-vinderen!
Mickey Mouse
Mickey Mouse Dart – Et morsomt dartspill
Mickey Mouse Dart er et underholdende og litt annerledes dartspill som er populært mange steder. Målet med spillet er å treffe en rekke spesifikke felter tre ganger hver. Dette kan være en utfordrende og spennende måte å teste ferdighetene dine på dartskiven.
Hvordan spiller du Mickey Mouse Dart?
-
Feltene som skal treffes:
- Spillet går ut på å "lukke" feltene 15 til 20, samt Bull (grønn og rød), Double og Triple. Du skal treffe hvert felt tre ganger.
- Du kan lukke et felt på forskjellige måter: Du kan ramme en enkeltpile tre ganger, eller du kan ramme en Double eller Triple og bruke dette for å lukke feltet raskere. For eksempel, å treffe T18 (Triple 18) teller som tre treff på 18. På samme måte, å ramme D16 (Double 16) og deretter en enkel 16, vil også telle som tre treff på 16.
-
Rækkefølge og lukking av feltene:
- Rækkefølgen på feltene er ikke fast, så du kan velge hvilken rekkefølge du ønsker å begynne med. Det kan være en fordel å skrive ned hvilke felter du allerede har lukket.
-
Målet:
- Den første spilleren som lukker alle feltene (15, 16, 17, 18, 19, 20, Bull, Double og Triple) har vunnet spillet.
-
Turene:
- Hver spiller har tre piler per tur. Du bruker disse tre pilene til å ramme et av de nødvendige feltene, og du kan bruke en hvilken som helst kombinasjon av enkelttall, dobbelt eller trippel for å lukke hvert felt.
-
Tips:
- Det kan være en fordel å begynne med å skyte mot Bull (særlig den grønne bull), da hvis du bommer, kan du treffe et annet av de nødvendige feltene i stedet.
Varianter av regler for Mickey Mouse Dart
-
Endre startfelt:
- I stedet for å starte på 15, kan noen spillere velge å starte på 12, noe som kan gjøre spillet litt lengre.
-
Fast rekkefølge:
- Hvis du ønsker å gjøre spillet litt mer strukturert, kan dere velge å spille i en fast rekkefølge. For eksempel kan dere avtale at spilleren må treffe 15 først, deretter 16, 17, 18, 19, 20, deretter Double, Triple og til slutt Bull.
-
Økt vanskelighetsgrad:
- For å gjøre spillet mer utfordrende kan dere avtale at rød bull (50 poeng) må treffes, i stedet for den grønne bull (25 poeng).
-
Spille med poeng:
- En annen variant kan være å spille med poeng, hvor spillerne får poeng basert på hvilke felter de treffer, og spilleren som først får høyest poengsum eller færrest kast vinner.
-
Færrest kast:
- En annen mulighet kan være å telle færrest kast, slik at den spilleren som klarer å "lukke" alle feltene på færrest mulig kast, vinner spillet.
Ræven etter Haren
Hvordan spiller du Ræven etter Haren i Dart?
Ræven etter Haren er et superenkelt og morsomt dartspill, hvor det gjelder at ræven skal innhente haren. Spillet er for 2 deltakere, hvor den ene spilleren er haren og den andre er ræven.
Regler for Ræven etter Haren
-
Startposisjoner:
- Haren starter med å treffe felt nr. 20, mens ræven starter med felt nr. 1.
- Haren begynner og skal treffe tallene i numerisk rekkefølge (20, 1, 18, 5, 4 osv.), med klokken rundt på dartskiven.
-
Haren:
- Haren har 3 piler (eller et avtalt antall piler) for å komme videre til neste tall i rekkefølgen.
- Når haren treffer et tall, går man videre til neste tall med neste pil. Hvis haren treffer f.eks. 20, går det videre til 1 med neste pil, videre til 18, og så videre.
- Vær oppmerksom på at dobbel og trippel ikke teller ekstra. F.eks. er D20 bare 20.
-
Ræven:
- Ræven får også 3 piler (eller det avtalte antallet piler) og skal forsøke å innhente haren ved å skyte i samme rekkefølge (5, 20, 1, 18 osv.).
- Ræven prøver å treffe de samme tallene som haren, men ræven skal altså starte fra felt 1 og innhente haren.
-
Vinner:
- Haren vinner, hvis den når hele veien rundt og lander på 20 igjen, uten å bli innhentet av ræven.
- Ræven vinner, hvis den innhenter haren underveis.
Varianter av regler i Ræven etter Haren
-
Dobbel og trippel:
- I den enkleste versjonen teller dobbel og trippel bare som tallet de treffer.
- Men du kan velge å innføre en ekstra regel:
- En dobbel betyr at du får hoppe over ett felt.
- En trippel betyr at du får hoppe over to felt.
- Øk vanskelighetsgraden ved å kreve at spillerne skal treffe en dobbel eller trippel for å kunne gå videre til neste felt.
-
Ræven starter lenger bak:
- Hvis det er stor forskjell på spillernes ferdigheter, kan dere avtale at ræven starter lenger bak enn felt 5, f.eks. ved å starte på felt 3 eller 2.
- Dette kan hjelpe med å jevne ut forskjellen i spillernes ferdigheter.
-
Færre eller flere piler:
- For å jevne ut spillernes ferdigheter kan du gi den beste spilleren færre piler (f.eks. 1 eller 2 piler), mens den andre spilleren har 3 piler.
- Dette gjør det vanskeligere for den sterkere spilleren å komme rundt, og lettere for den svakere spilleren å innhente.
-
Flere deltakere:
- Hvis dere er flere enn to spillere, kan dere fortsatt spille Ræven etter Haren.
- I så fall kan det være én ræv og flere herrer. Hver gang ræven innhenter en hare, vil den aktuelle haren bli eliminert fra spillet.
- Ræven fortsetter å innhente de andre harene til det bare er én hare igjen.
180 jorden rundt
180 jorden rundt er et dartspill som du kan spille alene eller med andre. Det er et utmerket oppvarmingsspill eller treningsspill som kan hjelpe deg med å forbedre presisjonen din i dart.
Slik spiller du 180 jorden rundt
Spillet går ut på å treffe tallene fra 1 til 20. Du har ett tall du skal treffe per tur, og har 3 piler til å treffe tallet. Du får poeng for å treffe tallets felt, men også for å treffe double og triple på tallet.
- Single gir 1 poeng
- Double gir 2 poeng
- Triple gir 3 poeng
Tallverdien er uten betydning i dette dartspillet.
Hver runde kan altså gi maksimalt 9 poeng. Og med 20 runder totalt, kan du score 180 poeng, hvis du er veldig god.
Men målet med spillet er ikke nødvendigvis å treffe 180, men å forbedre presisjonen din, slik at du kontinuerlig oppnår bedre og bedre resultater jo flere ganger du spiller 180 jorden rundt.
Skriv gjerne ned scoren din etter hvert spill, så du kan se om det skjer en utvikling i ferdighetene dine.
I noen varianter av dette spillet spilles det med at doubler også kun teller 1 poeng.
Hva er ditt nivå? I tillegg til å måle deg selv, kan du følge denne pekepinnen for nivået ditt. Alt er selvfølgelig relativt.
Poeng | Ferdighetsnivå |
---|---|
Under 20 | Veldig dårlig. Du har sannsynligvis nesten aldri spilt dart før. |
20-30 | Veldig dårlig. Du treffer bare på omtrent hver 3. pil. |
30-40 | Dårlig. Øv mer. |
40-50 | Begynner å ta form. Øvelse gjør mester. |
50-60 | Du er tydeligvis øvet. |
60-70 | Gjennomsnittsnivå for mange spillere. |
70-80 | Du er bedre enn de fleste gjennomsnittsspillere. |
80-90 | Du er godt over gjennomsnittet og nær toppen. |
90-100 | Du nærmer deg toppen. |
100-120 | Elitespiller. |
120-140 | Vurder å bli profesjonell. |
140+ | Du kan bli verdensmester. |
180 | Legendarisk. Nærmest umulig. |